Verpakkingsdrukkerijen draaien op volle toeren: ‘Het is gekkenwerk’

De grafische sector werkt in de corona crisis met twee snelheden: commercieel drukwerk en verpakkingsdrukwerk. Drukkerijen die het vooral moeten hebben van commercieel drukwerk – zoals folders, uitnodigingen, catalogi en ander promotiemateriaal – hebben zwaar te lijden. Het deel van de sector dat het al moeilijk had, krijgt het in deze crisis nog harder te verduren. De meeste commerciële drukkerijen draaien op een laag pitje of zijn dicht. In de verpakkingssector is er een hele andere dynamiek. Bij de bedrijven die verpakkingen produceren voor essentiële sectoren zoals de voedingsindustrie en de farmaceutische sector is het alle hens aan dek om op een veilige manier operationeel te blijven en alle bestellingen tijdig af te werken.

 

Contentaanbieder Trends uit België publiceerde een interessant interview met verpakkingsdrukkerij St-Luc. “Wij zijn een cruciale schakel in de voedselketen”, zegt Fanny Dhondt van de familiale verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in Nazareth. “Wij werken voor cruciale sectoren. Sinds begin april staan de verpakkingsdrukkerijen op de lijst van de essentiële bedrijven”, stelt Dhondt vast. “Als de lockdownmaatregelen strenger worden, kunnen wij verpakkingen blijven leveren aan de voedingsindustrie. Dat is cruciaal, want zonder verpakkingen komen er geen producten in de supermarkten.”

 

‘Alles wat met marketing te maken heeft, doet het slecht’

“We doen er alles aan om de productie draaiend te houden”, zegt Denis Geers, de topman van de familiale drukkerijgroep Graphius en de voorzitter van de sectorfederatie Febelgra. “We draaien ongeveer op de helft van onze normale capaciteit. De weekbladen, maandbladen en kwartaalbladen blijven doorlopen, en ook de boekenmarkt houdt stand. Het is elke dag een enorm gepuzzel om de productieplanningen op te maken en uit te voeren. De mensen die nu aan het werk zijn, zijn onze meest polyvalente medewerkers, die aan verschillende machines kunnen werken.”

Geers ziet grote verschillen in de grafische sector. “Verpakkingsdrukkerijen doen het goed. Alles wat met voeding te maken heeft, loopt gewoon door. Alles wat met marketing te maken heeft, doet het heel slecht. Er zijn grafische bedrijven die op 10 procent draaien en er zijn er die gesloten zijn.” De Febelgra-voorzitter begrijpt die sluitingen. “Op een bepaald moment kom je op een punt dat het duurder is open te blijven dan te sluiten.” Bij Graphius is ook een deel van de productie in de vestiging in Brussel stilgelegd en verschoven naar Gent. “Gelukkig kunnen we in de groep schuiven met opdrachten. Deze crisis is echt nooit gezien. We doen elke ochtend een crisismeeting waarin we bepalen wie wat zal doen”, legt Denis Geers uit.

Het gehele artikel lezen? Registreer je voor Trends België en lees het artikel gratis:

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Scroll naar top