Kennissessies terugkijken
DE KENNISSESSIES VAN SIGN & PRINT EXPO 2022
Sign & Print Expo 2022 was dé plek waar creatief en innovatief Nederland samenkwam, elkaar ontmoet en kennis uitwisselt. Tijdens deze editie hadden wij opnieuw diverse experts uitgenodigd om hun kennis te delen over actuele problematiek en de trends en ontwikkelingen van nu.
Heb je een sessie gemist of wil je een sessie terugkijken? Bekijk het programma per dag en klik op de button bij de sessie om het terug te kijken:
Dinsdag 22 maart
Business point - centraal op de beursvloer

signtalk live - live vanuit het business point
Wouter Mooij – Sign+
13:15
SignTalk Live trapt af. Na 2 jaar afwezigheid is het tijd om met een aantal branchespelers de balans op te maken én vooruit te kijken. Wouter Mooij gaat om 13:15u, centraal op de beursvloer, het gesprek aan met Wouter van As (directeur VAN AS en voorzitter Fespa Nederland), René de Heij (directeur Probo), Jean Van Houtryve (directeur Visix Brandshiners en voorzitter Fespa Belgium) en Ron van Rijssel (directeur SI’BON Netwerk)
Theater
Omdenkers in een wereld van techniek en duurzaam ondernemerschap

AFTRAP
Nicolette Hulsebos | Founder| FONK
14:00 – 14:10
Nicolette Hulsebos, hoofdredacteur van FONK magazine is de host van deze middag en introduceert drie sprekers die als creatieve omdenkers schijnbaar moeiteloos de uitdaging aangaan om dingen ànders aan te pakken. Vaak met groot succes. Wat is hun werkwijze en hoe voegen hun inzichten commerciële meerwaarde toe? Beleef hun inspirerende journeys mee en leer van hun tips & tricks.

© Chris Bonis
Van mascotte naar virtuele merkambassadeur
Maarten Reijgersberg | #Eindbaas | RauwCC
14:10 – 14:40
Maarten Reijgersberg is “eindbaas” van het Rotterdamse bureau RauwCC en een creatief met een brede scope, die niet schroomt zaken ànders aan te pakken. Zo is hij onder meer de bedenker van de virtuele influencer Esther Olofsson. Maarten deelt op 22 maart aanstaande zijn kennis over hoe de laatste trends in marketing, communicatie en technologie leiden tot kansen voor bedrijven om hun mascottes af te stoffen en in te zetten als virtuele merkambassadeurs.

Toiletpapier low-interest? Niet in het businessmodel van The Good Roll
Melle Schellekens | Founder | The Good Roll
14:40 – 15:10
The Good Roll is ontstaan vanuit een gezamenlijke frustratie. Er zijn wereldwijd 2,3 miljard mensen die geen toegang hebben tot veilige en schone toiletten, één derde (!) van de wereldbevolking. Daarnaast worden er dagelijks 270.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. The Good Roll wil beide problemen aanpakken met een uniek Nederlands win-win concept: een 100% boomvriendelijke toiletrol, gemaakt van gerecycled papier, waarmee zoveel mogelijk mensen toegang krijgen tot veilige en schone toiletten. The Good Roll is genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2022.

(Digital) Out of Home: sustainability, praktijkcases en slimme tips voor marketeers en creatives
Rick Vriesema | Partner | Out of Home Masters
15:10 – 15:40
Wat zijn de kansen en valkuilen voor marketingorganisaties die (digital) OOH willen inschakelen? Hoe sustainable is DOOH en wat zijn de do’s en dont’s waarmee marketeers en creatieven eigenlijk altijd rekening moeten houden? Rick Vriesema is partner bij Out of Home Masters en deelt op 22 maart zijn kennis. Hij doet dat onder meer aan de hand van praktijkvoorbeelden die zijn verhaal onderbouwen en visualiseren.

Hoe inclusieve marketing je doelgroep verbreedt en je merkwaarde vergroot
Jasper Kersten en Winnie Roseval | Co-founders | CNNCT
15:40 – 16:10
Wat is inclusieve marketing en wat kun je er als marketingorganisatie mee bereiken? Jasper Kersten en Winnie Roseval, cofounders van CNNT. In hun presentatie leggen zij uit hoe inclusieve marketing leidt tot concurrentievoordeel. Jasper: Tijdens de presentatie onderzoeken we wat inclusieve marketing is en waarom het van groot strategisch belang is voor merken. We bekijken aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe het komt dat er regelmatig blunders worden begaan én leren het publiek hoe merken wel kunnen winnen met inclusieve marketing.’ CNNCT is hét bureau voor inclusieve marketing en begeleid merken naar een oprechte en duurzame verbinding met diverse doelgroepen. Dat doen ze door ondernemers en marketeers bewust te maken van thema’s rondom DE&I en het ontwikkelen van inclusieve merkstrategieën en campagnes.
Inkjet en offset: een einde maken aan de eindeloze discussie

Aftrap: een blik op de eindeloze discussie
Peter Luit | Eigenaar | Printmedianieuws
17:00 – 17:15
In de afgelopen anderhalf jaar was er geen ontkomen aan, inkjet passeerde alle stations op het gebied van kwaliteit, snelheid, substraten en toepassingen. Is het einde nabij voor offset en toner? Of is er meer dan voldoende ruimte voor een gezonde verhouding tussen de drie technieken en de daarvoor geschikte applicaties? Peter Luit geeft een korte inleiding op het onderwerp.

Inkjet, de ultieme disruptie in digital print?
Morten Reitoft | Editor in Chief | INKISH
17:15 – 17:45
Morten Reitoft van INKISH uit Denemarken zijn visie zal geven. Hoe kan je jezelf als ondernemer goed voorbereiden op de snelheid van de inkjetontwikkelingen en welke rol inkjet mogelijk in je eigen bedrijf kan gaan spelen? Is technologie belangrijk, zijn het de applicaties, de beschikbare substraten of gaat het om de inkten? Er zijn veel knoppen om aan te draaien.
Rondetafeldiscussie inkjet vs offset
17:45 – 19:15
- Rob van Wanrooy (Sales & Marketing Manager PrePress, manroland sheetfed)
- Eelco Hoogendoorn (Inkjet Specialist HP)
- Ewout Maartense (Sales Manager Benelux, Nordics & Baltics, Landa)
- Rob Boumans (Expert in High Speed Inkjet substrates, Crown Van Gelder)
- Frank Huigen (Director Production Printing Products Benelux, Canon)
Woensdag 23 maart
Theater
Hoe om te gaan met prijsverhogingen?

Aftrap: kosten, opbrengsten, prijzen en sommen
Peter Luit | Eigenaar | Printmedianieuws
11:00 – 11:15
Dagelijks wordt iedereen geconfronteerd met inflatie, oplopende rentes, hogere kosten in de supermarkt en niet in de laatste plaats sterk oplopende energie- en transportkosten. Nu de branche net weer een beetje herstelt van de gevolgen van de pandemie, wordt het er bepaald niet rustiger op. De economische gevolgen van de pandemie worden versterkt door de oorlog in de Oekraïne en niemand kan een trefzekere voorspelling doen over de nabije toekomst. Toch zal ook de branche moeten ‘bijsturen’ om kosten, prijzen, opbrengsten, winst of verlies in de hand te houden.

Kosten, oprijzen en opbrengsten - live vanuit USA
Marco Boer | Vice President | IT Strategies
11:15 – 11:45
Marco Boer geeft online vanuit de Verenigde Staten zijn visie geven op een speelveld, waar een behouden financieel gedrag de ‘norm’ was. Dat is volgens Boer ten einde gekomen. Hij stelt dat voor het eerst in dertig jaar de branche het heft in eigen hand neemt en de hogere kosten nu direct doorberekent aan haar opdrachtgevers. Is dit ook in ons land het geval?
Rondetafeldiscussie prijsverhogingen
11:45 – 12:45
- Wouter Haan (directeur Reclameland) – de online visie
- Oscar Jager (directeur Veldhuis Media) – de high-tech offset visie
- Marcel Lamain (directeur GOC) – de personele visie
- Dick Naafs (voorzitter KVGO)- de bedrijfstak visie
- Fred Brouwer (Sales Manager Dealers Benelux Agfa) – de leveranciers visie
Creatief omgaan met visuele communicatie

De Neuromarketing & Psychologie van Design

Creative Cloud 2022: nieuwe functies voor creatieve wereldverbeteraars

Adobe Aero: bouw je eigen interactieve augmented reality-museum
Donderdag 24 maart
Theater
Creativiteit, technologie en online print

Data-driven packaging & product design
Julie Dumoulin | Founder | Opinry
11:00 – 11:30
Hoe kun je jouw consumenten beïnvloeden in hun koopproces met behulp van datagedreven verpakking- en productdesigns? Hoe kun je ze aanzetten tot kopen on- en offline? Gebruik data om de impact van jouw designs op uw doelgroep en markt te voorspellen, om jouw designs te analyseren, optimaliseren en personaliseren.

Creatieve afwerkingsmogelijkheden met goede marge
Patrick Bakermans | Manager | Brepols
11:30 – 12:00
Bij Brepols Bookbinders verwerken we soft- en hardcovers in opdracht van drukkerijen. Onze directe en indirecte klanten, als vormgevers en uitgevers kunnen met alle vragen bij het salesteam terecht. Met behulp van voorbeelden uit de praktijk zullen enkele bijzondere bindwijzes getoond worden. Deze bindwijzes zijn machinaal te produceren, dus betaalbare mogelijkheden.

Houdt je workflows en processen up to date
Gert-Jan Kleinbloesem | Operationeel directeur | Verloop Drukkerij
12:00 – 12:30
Verloop drukkerij bestaat 100 jaar. In de loop der jaren is de organisatie zo ingericht dat zij snel kan reageren op veranderingen. Ondersteuning en verbetering van processen en IT zijn met elkaar verbonden. Nu, na 100 jaar ervaring in de grafische industrie, is Verloop drukkerij nog steeds up-to-date.

Creative Stretching
Erwin Koerts | Directeur | Aeroprint
13:00 – 13:30
De markt voor grafische producten is ontzettend in beweging. Als producent van grafische producten kun je kiezen. Veel voor weinig of de super creatieve niche. Wij kozen voor het laatste en dat maakt onze dagen spannend, geeft producties soms een onverwachte wending maar vooral zorgt het er voor dat we grafisch fit blijven.

Van personalisatie tot app: unieke communicatie op krantformaat
Stefaan Vanysacker | Directeur | Genscom
13:30 – 14:00
Een echte krant zelf vormgeven en laten printen vanaf 1 exemplaar. Met een online editor, gekoppeld aan print bespeelt Genscom de B2B en B2C markt met een krant als nicheproduct. Doorgedreven personalisatie van de krant zorgt bovendien voor USP én een marketingboost voor bedrijven en organisaties.

Cybersecurity: bescherm jouw bedrijfsprocessen tegen digitale aanvallen
Jerry Lenaerts | Eigenaar | Vujadé
14:00 – 14:30
De technologische ontwikkelingen gaan zeer snel en dit biedt organisaties veel kansen. Hierdoor worden organisaties echter steeds afhankelijker van stabiele en goed functionerendeOCT. Dit maakt de OCT van organisaties een doelwit voor kwaadwillenden. In deze sessie krijg je antwoord op de vraag: Hoe kan ik mijn organisatie beschermen?

De power van post met papier voor maximale impact
Tatjana Raman | Head of Media Intelligence | Bpost
15:00 – 15:30
ALS
je beste vriend een bruiloft geeft, verkies je de uitnodiging per e-mail of op papier?
je je 100e verjaardag zou vieren, verkies je een sms van de koning of een brief?
je een nieuw huis hebt gekocht, verkies je een like op je FB-post of een handgeschreven kaartje met felicitaties
Wanneer het er echt toe doet, kies je voor papier. Perfectie ontstaat wanneer je print en digitaal erkent in hun complementariteit.

eCommerce & Automatisatie
Johan Steylaerts | Print Manager | BOPE’22
15:30 – 16:00
Covid-19 heeft de eCommerce trend versneld. In deze presentatie tonen we u enkele concrete bouwstenen om middels automatisatie efficiënt in te spelen op deze trend.

Smart Packaging - integratie van electronica in verpakkingen
Fons Put | Senior Innovation Consultant | VIGC
16:00 – 16:30
Het drukken van verpakkingen en labels zijn groeimarkten in grafische productie. In deze competitieve markt wordt volop ingezet op innovatieve concepten met een groeiend potentieel voor integratie van elektronica. In deze sessie overlopen we een aantal van deze concepten: RFID (NFC) – technologie om verpakkingen te connecteren in een Internet-of-Things omgeving (IoT), gedrukte geleidende structuren voor interactie via een touchscreen, geprinte lichtgevende lagen als marketing-troef.