DUURZAAMHEID

Duurzaamheid is een hot topic en tegelijkertijd trend in vrijwel elke sector. Bijna de helft van de Nederlanders beaamt het belang dat duurzame of maatschappelijk verantwoorde aspecten een belangrijke rol spelen bij de aanschaf van producten en diensten. Het informeren en inspireren over duurzame trends in de wereld van grafimedia en visuele communicatie is een belangrijk onderdeel van Sign & Print Festival 2020. Houd jij rekening met een duurzame inzetbaarheid van je werknemers? En produceer jij duurzaam?

Krijg antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom begint duurzaamheid bij creatieve professionals?
  • Wat zijn de internationale duurzaamheidstrends in de communicatie-industrie?
  • Hoe beïnvloedt duurzaamheid het brein van onze creatieve sector?
  • Welke nieuwe materialen zijn innovatief en toch duurzaam?
  • Welke impact heeft de keuze van duurzame materialen in een drukproces?
  • Hoe kom ik aan de juiste informatie bij een duurzaamheidsproject?

De kennissessies tijdens het event

TIP: Scroll langs de foto’s en ontdek wat de desbetreffende sessie inhoudt

Creëer business op basis van circulair design

80% van de impact van een product wordt bepaald in de design-fase. Daarom begint duurzaamheid bij de creatieve professional. Aan de hand van concrete cases uit de podiumbouw, standbouw en festivalwereld krijg je inzicht in circulaire ontwerp strategieën en bijbehorende businessmodellen. Leer aan welke knoppen je kunt draaien als creatieve professional in de Sign & Print sector.

CO2 reductie: een kwestie van duurzame materialen van bomen

Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om CO2 vast te leggen. Iedere boom zet CO2 om in hout: al miljoenen jaren. Dat hout is bruikbaar voor materiaal als papier/karton. Indien dat hout uit bossen komt met het PEFC keurmerk heeft u de garantie dat het bos in stand blijft.

RTL meer dan tv alleen

Binnen de media branche zijn er veel veranderingen gaande. De manier waarop consumenten content tot zich nemen verandert. Lineaire televisie kijktijd neemt af, maar online kijktijd neemt gigantisch toe. Het gebruik van video services als Videoland, Disney+ en Netflix worden steeds populairder. Max zal uitleggen hoe RTL inspeelt op het veranderende medialandschap en welke invloed dit heeft op de werknemers van nu en in de toekomst.

KENNISSESSIES DUURZAAMHEIDSEXPERT DIENSTENCENTRUM

Hét adviesbureau voor de grafimedia sector is gespecialiseerd op het gebied van duurzaam produceren. Het grafimedia productieproces is een complex proces. Waar dient de sign & print industrie op de korte termijn rekening mee te houden? De duurzaamheidstrends én specifieke eisen vanuit de overheid hebben een enorme invloed op het huidige productieproces, waarbij er specifieke eisen gesteld worden aan de organisatie. Er vinden snelle veranderingen plaats die veelal te maken hebben met nieuwe duurzame toepassingen. Waar moeten we anno 2020 op letten? En welke trends kunnen we in de komende 5 jaar verwachten?

Vind hieronder de sprekers vanuit het dienstencentrum:

De weg naar duurzame plantenlabels

Floramedia heeft een visie op de circulaire economie en het beperken van kunststof plantenlabels. De weg naar duurzame plantenlabels kent hobbels en biedt kansen voor de toekomst. Floramedia heeft hiervoor een Whitepaper en een Green Trend rapport geschreven. Bij de zoektocht naar duurzame oplossingen is samenwerken en het delen van kennis essentieel.

Changing the way we deal with plastic waste, one 3D print at the time

Met enorme 3D-printers transformeert vanPlestik plastic afval tot unieke, hoogwaardige en betaalbare kunststof objecten. Door plastic afvalstromen te gebruiken als grondstof wil vanPlestik de wereld laten zien dat plastic meer is dan een wegwerpmateriaal. Nout zal een uniek inkijkje geven in de totstandkoming van onze 3D-printers en de meest impactvolle projecten.

Energie en CO2 reductie

Michiel ziet zichzelf als intermediair tussen organisatiebeleid en technische uitvoering. Als managing consultant zoekt hij proactief naar samenwerkingen om de industrie en groot zakelijke markt te verduurzamen. Michiel is gespecialiseerd in MVO, CO2-prestatieladder, ketenanalyses en energiebesparing bij bedrijven. Michiel wordt regelmatig gevraagd als spreker tijdens symposia, workshops en congressen over duurzame energie en de energietransitie.

TREND 1: FOCUS OP CO2 UITSTOOT

De grafische industrie laat meer en meer zien bereid te zijn om duurzame keuzes te maken. Op dit moment ligt de focus binnen grafimedia en visuele communicatie op het reduceren van de co2 uitstoot. Productiebedrijven proberen co2 compensaties mee te nemen in het voorstel naar opdrachtgevers en ook bestaat er een co2 prestatieladder om de co2 uitstoot in kaart te brengen. Maar wist je ook dat drukwerk, papier en inkt in klein contrast staan tot het transport dat hierbij komt kijken? De productie van een boek van 2,8 kg komt overeen met het rijden van een afstand van 28 km, namelijk 2,5 kg co2 uitstoot. Gaat het gezegde ‘dweilen met de kraan open’ hierin op of kunnen wij hier wel degelijk een verschil in maken?

TREND 2: CO-CREATIE IN 2020

Co-creatie voor duurzaam gebruik, dit is een trend die naar verwachting doorzet in 2020. Het betreft hier het ontwerpen en produceren van een product of dienst dat samen met jouw doelgroep geproduceerd wordt. Co-creatie moet ertoe leiden dat er meer duurzame samenwerkingsverbanden ontstaan binnen Nederland of Europa. Alle betrokken partijen leveren hierbij vanuit de eigen competentie invloed op een duurzame ontwikkeling van een product of dienst. Hoe integreer je co-creatie in jouw huidige bedrijfssystemen? En wat zijn voorbeelden van succesvolle transities? Think global, act local! 

NEEM OOK EEN KIJKJE IN DE ANDERE AREA'S

Scroll naar top