Verpakkingen als ‘heilige graal’?

In tijden waar commercial print onder druk staat, wordt er met grote ogen naar verpakkingsbedrijven gekeken. Afhankelijk van de sub markten worden hier meestal nog mooie resultaten opgetekend. Maar er zijn natuurlijk wezenlijke verschillen tussen klassieke commercial print bedrijven en een gespecialiseerd verpakkingsbedrijf. En alles begint natuurlijk bij het verpakkingsontwerp!

Wat zijn nu de kritische elementen van een goed verpakkingsontwerp?

Bij het beantwoorden van deze vraag moet je rekening houden met de impact van het coronavirus, want dit heeft enkele implicaties voor het ontwerp van verpakkingen. Ik baseer mij in dit artikel op McKinsey, die prima onderzoek doen in dit gebied.

 

Goede ontwerpen zullen o.a. moeten voldoen aan de behoeften van de online realiteit, duurzaamheid en hygiëne, maar ook aan de basisprincipes: kosten, prestaties en gebruiksgemak. Met de juiste focus kunnen deze ontwerpuitdagingen een aanzienlijke groei bewerkstelligen voor de merkeigenaren.

E-commerce

Je moet ervanuit gaan dat alle verpakkingen tegenwoordig klaar moet zijn voor e-commerce omgevingen. De groei van e-commerce de afgelopen 12 maanden is verbluffend! De vereisten voor online geschikte verpakkingen zullen variëren van robuustere, kostenefficiëntere verpakkingen tot ontwerpen die de betrokkenheid en opwinding van de consument rond merken vergroten.

Hygiëne en veiligheid

Het bewustzijn van de consument over hygiëne- en veiligheidsproblemen is drastisch toegenomen en dat zal waarschijnlijk nog enige tijd aanhouden. De verpakking moet ervoor zorgen dat het virus minimaal levensvatbaar is op het verpakkingsoppervlak. De keuze van het substraat kan de levensvatbaarheid van het coronavirus beïnvloeden. Maar ook de ontwikkeling van nieuwe verpakkingsvormen is interessant. De vraag van de consument naar gebruiksgemak heeft ontwikkelingen gestimuleerd, zoals geavanceerde sluitingen en bezorgsystemen die on-the-go consumptie bevorderen, evenals het gemakkelijk openen en sluiten van kleine verpakkingen voor eenmalig gebruik. Dit alles zorgt ervoor dat er veel ruimte is voor verbeteringen bij bestaande verpakkingsontwerpen.

Duurzaamheid

Een sterke focus op duurzaamheid staat ook centraal! Hierbij kan er gekeken worden naar de nieuwe substraatinnovaties en slimme verpakkingsontwerpen om afval te voorkomen door meer gerecycleerde materialen toe te voegen. Maar houdt er rekening mee dat je de voor- en nadelen van verschillende verpakkingssubstraten over de volledige waardeketen vergelijkt!  Kijk hierbij niet alleen naar de ecologische voetafdruk bij het produceren en omzetten van het verpakkingsmateriaal zelf maar ook naar de hele levenscyclus, van grondstof tot consumenten tot recycling.

 

De verpakkingssector is een heel interessante en daarenboven groeiende sector. Belangrijk voor bedrijven die eraan denken om de verpakkingsmarkt te betreden, is dat zij zich voldoende breed informeren over alle aspecten binnen het ganse productieproces maar ook van de markt specifieke kenmerken. Op die manier kunnen onaangename verrassingen in een laat stadium vermeden worden.

Jos Steutelings – Managing Director VIGC

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top