Alles begint bij bewustwording

Column: Jos Sleutelings – Managing Director VIGC

Het Congres ‘Fast Forward in Print’ van VIGC drie weken geleden was als vanouds een fysiek evenement. Een hele opluchting dat we elkaar weer persoonlijk konden ontmoeten. Net zoals de Easyfairs evenementen proberen de VIGC-evenementen sectorversterkend te zijn en draait het voor een heel groot deel om netwerking.

 

Maar er is natuurlijk veel veranderd de laatste tijd. Dat werd snel duidelijk toen we het Congres aan het voorbereiden waren. Nieuwe regels waar we moesten mee rekening houden en de steeds sluimerende onzekerheid m.b.t. coronacijfers. En net nu we dachten weer volop van onze vrijheid te kunnen gaan genieten steken coronavarianten de kop op en lijkt het erop dat we althans tijdelijk, weer wat gas terug moeten nemen. We moeten er ons van bewust zijn dat wat we zagen als een tijdelijk ongemak, wel eens veel langer zou kunnen gaan duren dan we ooit hadden kunnen denken, en we zullen ons als dusdanig moeten organiseren.

 

Veel bedrijven namen hun businessmodel in de afgelopen periode onder de loep. Die bedrijven waren dat op termijn toch al van plan, maar onder normale omstandigheden is het lastig om processen te verbeteren, omdat de hectiek van alle dag in de weg zit. De corona-crisis zorgde voor een versnelling en zo hebben heel veel ondernemers een negatieve situatie omgezet naar iets positiefs. Ook hier kunnen we spreken van een mate van bewustwording. We moeten voldoende tijd vrijmaken om processen en diensten binnen het grafisch bedrijf constant in vraag te stellen. En best dat we hier geen crisis voor nodig hebben.

 

Het grafisch bedrijf evolueert dan ook naar een high tech-omgeving. Het bedrijf moet vaak anders worden ingericht. We moeten op een andere manier kijken naar de inzet van mensen en diensten. We moeten de planning zo organiseren dat er zo weinig mogelijk afval ontstaat en dat mensen efficiënt worden ingezet. Het juiste product moet op het juiste moment worden geproduceerd. In andere industrieën werkt men vaak met standaardproducten, maar in de grafische industrie zijn de meeste producten telkens uniek. Daar moeten we rekening mee houden bij de automatisering van het bedrijf.

 

Wat me brengt op het thema duurzaamheid dat zeker een rode draad was tijdens de verschillende verhalen die tijdens het Congres werden gedeeld. Ik moet toegeven dat het klimaatoverleg in Glasgow eerder toevallig samenviel met ons Congres maar men ziet wel heel duidelijk dat er ook op vlak van duurzaamheid de laatste jaren een echte bewustwording tot stand is gekomen.

 

We krijgen allemaal het gevoel dat het gevolg van de klimaatverandering dichtbij komt, denk maar aan de overstromingen waar we deze zomer mee te maken kregen en de vele internationale klimaatinitiatieven die opgestart worden. Iedereen wordt hier vandaag de dag mee geconfronteerd! Als grafische sector is het belangrijk om de inspanningen die we al gedaan hebben nog verder uit te breiden. De sector moet nog groener worden.

 

Wetgeving helpt, maar het begint zoals ik al aangaf bij bewustwording. Er komt nog veel meer wetgeving aan, maar daar moeten we niet op wachten. Onze generatie moet een actieve bijdrage leveren aan de toekomst van onze kinderen. Het gaat niet alleen om grote en dure ingrepen. In de drukkerij kan je met kleine aanpassingen al veel doen.

 

Als je nu spreekt over het uitbreiden van jouw netwerk, procesoptimalisatie of duurzaamheidsvraagstukken, weet dat je bondgenoten hebt! De tijd dat iedereen alles alleen moest doen, ligt al lang achter ons. Ook daar is een stuk bewustwording voor nodig en deze mindset zal ons als sector zeker ten goede komen.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn