2020, het jaar van digitalisering en e-commerce!

Column: Jos Steutelings – Managing Director VIGC

Zeggen dat we niet het gemakkelijkste jaar achter de rug hebben is een understatement. Dit geldt voor de grafische leveranciers, productiebedrijven, eventorganisatoren en dus ook voor innovatiecentra en netwerkorganisaties als VIGC. We gaan als grafische industrie samen doorheen deze moeilijke periode en volgen zo de wereldeconomie die met minstens dezelfde uitdagingen wordt geconfronteerd.

Samen eruit

Als VIGC denken we dat we ‘samen’ letterlijk en figuurlijk moeten nemen omdat wij ervan overtuigd zijn dat we inderdaad tezamen uit deze crisis kunnen komen. Wij zien het glas dan ook als ‘half vol’! Zeker in uitdagende tijden is het heel belangrijk om te blijven communiceren en innoveren. En juist daar kunnen wij als sector elkaar in versterken!

“Elk nadeel heb zijn voordeel”

Wijlen Johan Cruijff had het goed begrepen: in moeilijke tijden zijn er ook steeds opportuniteiten. De huidige pandemie moet dus ook voor een deel zo worden benaderd. De digitalisering heeft de voorbije 9 maanden een exponentiële groei gekend en heeft veel impact op onze maatschappij en op onze grafische industrie.

Interne grafische processen dienen nog beter gestroomlijnd te worden om de veranderende vraag naar drukwerk vlot en kwalitatief te kunnen verwerken. Ook druktechnologie en de aansturing hiervan moet volgen. Men moet overigens niet alleen kijken naar digitaal drukken maar ook naar het efficiënter maken van conventionele druktechnieken om zo beter met de vraag naar kleinere oplages te kunnen omgaan. Door nu te investeren kan men beter inspelen op de veranderende vraag vanuit de (digitale) consument zoals bijvoorbeeld personalisatie, kleinere oplages, kortere doorlooptijden waarbij kwaliteit reeds lang als een ‘verworven recht’ wordt gezien.

Online Print

Digitalisatie van de consument en dus zeker ook e-commerce is standaard geworden! We zien deze versnelde aanname in alle lagen van de bevolking. Het grafisch bedrijf zal hier toekomstgericht nog meer op moeten inspelen. En dit zowel voor B2C alsook B2B-markten!

In de tweede week van februari 2021 organiseert VIGC daarom het Virtuele Benelux Online Print Event waar niet alleen verwezen wordt naar de nieuwe generatie grafische ondernemers die online print duidelijk in hun armen hebben gesloten, maar zeker ook naar de versnelde aanname van e-commerce door de Covid-19 crisis bij eindgebruikers. Het ideale moment om je door internationale sprekers te laten inspireren en 2021 alvast innovatief in te zetten.

Kijk voor meer informatie op: https://www.vigc.be/bope/

Jos Steutelings – Managing Director VIGC

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top